Založ si blog

Keď sa povie výluky alebo. ..

Každý z vás už niekedy uzatváral nejakú zmluvu alebo poistenie a ako „pozornosť“ od poisťovne dostal okrem zmluvy aj folder plný papierov s maličkými písmenkami. Priznajte sa, koľko vás tu je takých, ktorí si tieto maličké písmenká aj prečítalo? Musím sa priznať, že ani ja som ich nikdy nečítala. Keď už mám na čítanie chuť tak si radšej vezmem poriadne hrubú knihu ako tieto maličké písmenká. No ale prečo si radšej prečítam hrubú 500stranovú knihu ako týchto 15 strán? Tak asi preto prečo mnohí z vás.

Dôvodov je asi viacero. Po prvé už len pohľad na ten nudný dlhý text a malé písmenká je odradzujúci. A po druhé, už aj keď si nájdeme chuť a čas pustiť sa do tohto „skvelého“ čítania, tak skončíme hneď pri prvej vete, už len preto, že jazyku, ktorým sú tieto Všeobecné podmienky plnenia napísané, nerozumieme. Musím sa priznať, že donedávna som mu nerozumela ani ja a to nie preto, že by som nevedela po slovensky. Tieto podmienky sú napísané tak, aby im bežný človek nerozumel. Avšak, keď som už niečo podpísala, tak by som aj mala vedieť čo. No nie vždy je to tak. Nie vždy to čo podpíšeme je aj to, čo nám predajcovia tejto zmluvy nasľubovali.

Vezmime si napríklad životné poistenie. Každý zodpovedný rodič životné poistenie má. Prečo? Aby v prípade toho najhoršieho boli jeho deti zabezpečené. Ale ste si istí, že životné poistenie, ktoré máte uzavreté naozaj zabezpečí vaše deti?

Na trhu je množstvo poisťovní, ktoré ponúkajú životné poistenie.  Odkiaľ sa bežný človek, ktorý „hatlanine“ poistných podmienok nerozumie, dozvie, že je poistený naozaj tak, ako mu bolo sľúbené?  V pobočke poisťovne určite nie. Mám to sama overené. Ale vyskúšať to môžete aj sami. Zájsť do najbližšej pobočky so svojou zmluvou a opýtať sa prítomných paní za stolíkmi, aby vám vysvetlili, čo sú to Výluky. Pri najlepšom sa zatvária múdro a povedia, že vedia o tom. No keď im ich necháte nalistovať a vysvetliť, tak sa už asi nedozviete viac ako ste si sami v podmienkach prečítali.

Mnoho ľudí má uzavreté aj úrazové poistenie, ale vedeli ste, že existujú poisťovne, ktoré majú vo výlukách aj samotný úraz? V „hatlanine“ niečo ako „… zapríčinené nedbanlivým konaním“.  Ľudia, ktorí majú úrazové poistenie s takouto výlukou môžu fakt len dúfať, že sa im nikdy nič nestane, lebo aj v prípade nejakého úrazu, by im poisťovňa nič nedala.

No poisťovne nemajú len jedno Obmedzenie plnenia poistného. Keď si to nalistujete vo svojej zmluve tak pri najlepšom tam nájdete jeden stĺpec. Tí menej šťastní tam tých stĺpcov nájdu o niečo viac.

Kto by sa už zaujímal o vašu váhu a výšku? Je normálne, že človek v priebehu života vyrastie, priberie či schudne. No koho z vás by už napadlo, že o niečo takéto sa poisťovňa môže oprieť pri poistnej udalosti? Veru áno, môže a to jednou krátkou vetou: Nesprávne uvedené technické parametre. To prekladom do ľudskej reči znamená, že pokiaľ máte vo vašej zmluve spred 20tich rokov napísanú výšku 175cm a váhu 60kg a vy ste nedajbože za tých 20 rokov vyrástli čo i len o centimeter a pribrali o dve kilá, tak vám poisťovňa v prípade poistnej udalosti nemusí vyplatiť nič. A prečo? Preto, lebo výška a váha v zmluve nie je totožná s vašou aktuálnou. Myslíte si, že je to absurdné? Nie! A ako by ste sa mohli vyhnúť niečomu takémuto? Jedine tým, že každú zmenu vašej postavy budete chodiť nahlasovať do poisťovne. Až to je absurdné.

A to nie je všetko! Existuje mnoho týchto právnických vetičiek, o ktorých bežný nezasvätený človek nikdy nevie. Ale ako sa o nich dozvedieť? Panie v poisťovni samy nevedia o čom hovoríte, keď prídete za nimi s takouto vecou a sused vám tiež asi veľmi neporadí. Ale existujú ľudia, ktorí tejto „hatlanine“ rozumejú. Nedávno som stretla človeka pracujúceho pre jednu spoločnosť, ktorý mi vysvetlil aj moju vlastnú zmluvu a môžete mi veriť, že aj zmluvy tých najznámejších a najkvalitnejších slovenských poisťovní  obsahujú práve niektorú z nezrozumiteľných viet, ktoré som vám tu spomenula. Odvtedy si vravím, že nie to najznámejšie a to, čo má najviac ľudí je práve to najlepšie. No vždy sú tu ľudia, ktorí vám to najlepšie pomôžu nájsť.

Ako sa (ne)správa polícia. ..

02.08.2013

Nie každý deň sa stretávam so zásahom polície, avšak dnešný zásah sa mi ešte stále prehráva v hlave. Bol večer osem hodín. Ja a môj priateľ sme sa ponáhľali na autobusovú zástavku. Cestou cez nástupištia sme prechádzali popri opitému Rómovi spiacemu na lavičke na nástupišti. Nedávali sme tomu veľkú pozornosť až kým popri nástupištiach neprechádzalo [...]

Máte aj vy svojho finančného lekára?

27.07.2013

Píše sa rok 2013. Žijeme v modernej dobe kedy sa snažíme o seba čo najlepšie starať. Každoročne chodíme na preventívne prehliadky k zubárovi, všeobecnému lekárovi, či očnému lekárovi. Každý zodpovedný človek sa o svoje zdravie aj zodpovedne stará. No navštívil už niekedy niekto z vás finančného lekára? Každý z nás už bol určite niekedy chorý, mal chrípku, [...]

Čo sa v dnešnej dobe môže stať alebo O čom by ste ani nesnívali

22.01.2013

V dnešnej dobe je možné naozaj čokoľvek. Ale to čo sa stalo mne, by nejednému vyrazilo dych. Čo by ste povedali na to, keby ste si do istej tlačiarne dali vytlačiť svoju prácu a o pár dní na to, by to už nebola len vaša práca? Som maturantkou na gymnáziu a blíži sa obdobie, kedy si maturanti zháňajú vypracované témy. Ja ako jedna z poctivých som si svoje témy [...]

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.

polícia oživovanie

VIDEO: Išlo o sekundy. Petržalskí policajti nezaváhali, zachránili život mužovi

25.04.2024 18:00

Policajti sa pristavili pri dopravnej nehode, keď si zrazu všimli na zemi muža v bezvedomí.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 5
Celková čítanosť: 12211x
Priemerná čítanosť článkov: 2442x

Autor blogu

Kategórie